Skip to main content

strefa partnerów

strefa sitodruku

SITODRUK to technika drukarska, która polega na przeciskaniu farby przez matrycę stworzoną na sicie. Wynaleziony prawdopodobnie w Japonii w XVII wieku, a rozsławiony w popkulturze i sztuce przez Andy’ego Warhola. Idealny do drukowania na płaskich powierzchniach jak papier, drewno, metal oraz tekstylia. Dziś najczęściej spotykany właśnie w branży odzieżowej. Profesjonalnie przygotowane stanowisko z matrycą pozwala na druk dużej ilości odbitek w krótkim czasie, a przy pomocy samej ramki można drukować ręcznie pojedyncze egzemplarze z nieograniczoną swobodą artystyczną.

Karolina Droszcz jest absolwentką Łódzkiej ASP o specjalizacji druk na tkaninie. Sitodrukiem zajmuje się od 14 lat. Drukowała w warsztatach w Łodzi, Warszawie i w Bydgoszczy gdzie założyła własną pracownię. Na co dzień jest tatuatorką w Aura Tattoo Shop, gdzie tworzy oryginalne tatuaże inspirowane graficznym stylem wypracowanym przez lata w projektowaniu druku na tkaninach. Uwielbia secondhandy, kotki i dobry design.

insta / www

Politechnika Bydgoska

Warsztaty zrównoważonego projektowania z firmą Volcano 

Podczas Bydgoskich Dni Projektowych zapraszamy do udziału w wyjątkowych warsztatach organizowanych przez Katedrę Wzornictwa we współpracy z firmą Volcano. 

W ramach zajęć uczestnicy mają okazję wejść w świat zrównoważonego projektowania mody poprzez aktywną i twórczą pracę z materiałami z drugiego obiegu. Warsztaty polegają nie tylko na poznawaniu technik związanych z szyciem, ale przede wszystkim na kreatywnym przetwarzaniu tekstyliów – nadawaniu im nowego życia w formie unikalnych aplikacji modowych i autorskich eksperymentów projektowych. 

To spotkanie jest okazją, by doświadczyć, jak odpowiedzialne projektowanie może łączyć kreatywność, ekologię i praktyczne umiejętności. Wspólne działanie pokazuje również, jak ważne jest partnerstwo uczelni z biznesem: odpowiedzialna marka Volcano otwiera przestrzeń współpracy ze studentami i młodymi projektantami, angażując ich w realne procesy zmian w branży odzieżowej. 

Warsztaty podkreślają znaczenie edukacji projektowej, w której świadomość środowiskowa idzie w parze z praktyką twórczą, a młodzi designerzy uczą się, że każda tkanina, nawet z drugiego obiegu, może stać się początkiem innowacyjnego projektu. 

Warsztaty: Drugie życie banerów – od reklamy do siedziska 

W ramach Bydgoskich Dni Projektowych zapraszamy na warsztaty organizowane wspólnie z Młynami Rothera oraz firmą PROS, które pokazują, że odpowiedzialność w marketingu to nie puste słowa. 

Podczas zajęć uczestnicy pracują nad przetwarzaniem banerów reklamowych z poprzedniej edycji festiwalu, nadając im nowe życie w formie siedzisk do przestrzeni publicznej. Młodzi projektanci coraz częściej sięgają po to, co pozornie jest odpadem – śmieci stają się dla nich inspiracją i punktem wyjścia do tworzenia innowacyjnych, użytkowych form. 

Powstające w trakcie warsztatów siedziska przyjmują różne kształty i funkcje, a ich projektowanie i wykonanie jest jednocześnie lekcją zrównoważonego myślenia o designie. Niezwykle ważnym elementem współpracy jest wsparcie firmy PROS, która odpowiada za techniczne aspekty łączenia materiałów i dzieli się z uczestnikami swoim doświadczeniem. 

Te warsztaty są przykładem, jak edukacja, biznes i kultura mogą wspólnie budować praktykę projektowania odpowiedzialnego, która realnie wpływa na przestrzeń publiczną i świadomość społeczną. 

Fundacja Malachite Minds

Wierzymy, że troska o środowisko naturalne to najprostsza i najgłębsza forma troski o siebie. Człowiek nie istnieje w oderwaniu od przyrody, jest jej integralną częścią. Dlatego wyobrażamy sobie świat, w którym działania na rzecz planety są równocześnie działaniami na rzecz dobrostanu psychicznego każdego z nas. Naszą misją jest wspieranie zdrowia psychicznego poprzez angażowanie ludzi w działania na rzecz środowiska. Pokazujemy, że ekologia może być narzędziem samopomocy, a każdy gest, który służy naturze, może równocześnie budować dobrostan, poczucie sensu i sprawczość. Fundacja Malachite Minds łączy ekologię z psychologią nie po to, by „ratować świat”, ale po to, by pomagać ludziom czuć się w nim lepiej. Tworzymy przestrzeń dla głębokiej zmiany – w sobie, w naturze, we wspólnocie.

Malina to osoba, którą trudno zatrzymać – pełna energii, ciekawości i odwagi, by robić rzeczy po swojemu. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie SWPS, zamieniając swoją pasję w zawód. Od lat działa w środowisku startupowym, ale to rosnący kryzys zdrowia psychicznego i zmiany klimatu skłoniły ją do powołania Fundacji Malachite Minds. Zamiast czekać, postanowiła zrobić coś, co ma sens – dla ludzi, dla planety, dla siebie. Wierzy, że działanie to najlepsze antidotum na bezradność, a proste kroki mogą prowadzić do dużych zmian, o ile idziemy w tym razem. Nie boi się ryzyka ani wyzwań, lubi wychodzić poza schematy i wierzy, że od każdego człowieka można się czegoś nauczyć. Wszędzie towarzyszy jej ukochana suczka Korba, a w domu czekają na nią dwa koty, Boris i Fenkuł. Uwielbia czytać, biegać, słuchać muzyki elektronicznej i jeść masło orzechowe. Fundacja jest jej sposobem na działanie i zaproszeniem dla innych, by dołączyli do zmiany, która nie musi być idealna – wystarczy, że będzie prawdziwa. 

insta / www

AGATORO

Przedmiotem zajęć będzie jedna ze współczesnych technik pozłotnictwa – złocenie matowe mikstionem. Jest to stosunkowo prosta metoda, która – w przeciwieństwie do tradycyjnych technik pozłotniczych – nie wymaga nakładania wielu warstw elastycznego podłoża. Umożliwia pokrycie złotymi lub srebrnymi płatkami dowolnie wybranego przedmiotu, takiego jak wazon, stara ramka do zdjęć, skarbonka czy porcelanowa figurka.

Ze względu na wysoki koszt złota, podczas warsztatów wykorzystywana będzie jego imitacja – szlagmetal, czyli stop miedzi i cynku w różnych proporcjach. Materiał ten również występuje w formie metalowych płatków i dostępny będzie w trzech kolorach: złotym, srebrnym oraz miedzianym.

Do pracy najlepiej wybrać przedmiot wykonany z metalu, szkła lub plastiku. Należy mieć na uwadze, że wszelkie nierówności powierzchni będą widoczne w efekcie końcowym, dlatego rekomendowane są przedmioty gładkie, płaskie, bez dużych uszkodzeń, proste w konstrukcji i pozbawione trudno dostępnych miejsc. Ważne jest również, aby mogły one stabilnie stać lub leżeć w czasie schnięcia podkładów, co ułatwi pracę. Nie zaleca się wybierania przedmiotów, które będą miały kontakt z wodą – wilgoć może bowiem szybko uszkodzić efekt końcowy.

Uczestnicy, którzy zajmują się hobbystycznie malarstwem i posiadają własne pędzle lub inne ulubione narzędzia, mogą zabrać je ze sobą na zajęcia.

VIVE Texcellence

VIVE Texcellence to kompozyt wyprodukowany z połączenia zużytych tekstyliów i odpadów tworzyw sztucznych. Włókna tekstylne działają jak zbrojenie wewnątrz struktury profili czyniąc je znacznie sztywniejszymi od profili z tworzyw sztucznych. Bazowy kompozyt powstaje w naszym zakładzie w Kielcach w 100% z recyklatów tekstylnych oraz odpadów folii opakowaniowej, w której tekstylia trafiają do sortowni – nic się nie marnuje!   

Jest wyjątkowo odporny na działanie czynników pogodowych i nie wymaga absolutnie żadnej okresowej konserwacji.  

Jedną z najważniejszych cech VIVE Texcellence jest możliwość jego 100% ponownego wykorzystania po zakończeniu cyklu życia. Jeśli z obróbki zostaną niepotrzebne odcinki lub profile zostaną uszkodzone, w naszym zakładzie możemy z nich wyprodukować nowe profile – i to wielokrotnie.   

Kompozyt tekstylny VIVE Texcellence jest pierwszym na świecie tego typu rozwiązaniem i został opatentowany. 

Aimable Mugabo: otwarta pracownia papieru

Aimable Mugabo, interdyscyplinarny artysta z Rwandy, pracuje na styku sztuki i ekologii, wydobywając piękno z materiałów, które zwykle uznajemy za bezwartościowe. W jego otwartej pracowni gazety i makulatura przechodzą metamorfozę, stając się misami – przedmiotami codziennymi, a zarazem symbolicznymi, niosącymi w sobie ślad dotyku i proces przemiany. Każdy, kto zasiądzie przy stole, może doświadczyć tego przeobrażenia: warstwa po warstwie budować formę, która uczy cierpliwości i pokazuje, że niedoskonałość jest częścią piękna. Powstające misy można zabrać ze sobą albo pozostawić jako element wspólnej instalacji – rosnącego archiwum gestów, które nadają nowe życie odpadom.

insta / www