Skip to main content

Koniec września to czas intensywnych prac nad świętem dizajnu. Na początku października spotkamy się w industrialnych wnętrzach Młynów Rothera, by dostrzec piękno polskiego projektowania. Już teraz zachęcamy do zapoznania się z programem, sprawdzenia co ciekawego dla Was przygotowaliśmy i nastawienia się na moc pozytywnych wrażeń. 

 

Piątek 6 października

| 12.00

Otwarcie festiwalu
Prezentacja programu, informacja o zwycięzcach zeszłorocznego challengu, zaproszenie do strefy gier, prezentacja aranżacji przygotowanych w konkursie „Piękna witryna” z informacją o trwającym plebiscycie

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 15.00

Sławomir Czarnecki
Przestańmy robić nowe rzeczy! Ciągłość w kulturze – spotkanie i sesja Q&A z uczestnikami
Szybciej, wyżej, mocniej – czy kultura musi nieustannie się rozwijać, zaskakiwać nowością, świeżością i kreatywnością? A może stabilność i powtarzalność kultury instytucjonalnej to odpowiednia propozycja na czasy, w których żyjemy? Porozmawiamy o ciągłości w kulturze, jej fundamentach i zaletach oraz presji rosnących wskaźników, która kulturze szkodzi.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 16.00

Beata Bochińska
Ciągłość idei. Głupcze! – rozmowa z kuratorem wystawy Konradem Kulczyńskim – o ciągłości idei w projektowaniu wystawy w oparciu o inspiracje dziełami Wiesława Krysiaka / sesja Q&A z uczestnikami

Parafrazując wystąpienie amerykańskiego polityka odnosimy się do fundamentalnych wartości projektowania przez ludzi, dla ludzi.

Nie lubimy dużych zmian, budzą w nas niepokój. Jednocześnie kochamy nowości, coraz szybciej nudzimy się. Jak z tą sprzecznością radzą sobie współcześni projektanci nowych produktów, wnętrz i usług, wystaw? Czy ciągłość idei i oparta na niej tożsamość wspólnoty może być rozwiązaniem tego paradoksu?  Na spotkaniu z kuratorem wystawy „Oczarowanie” i w oparciu o konkretne przykłady rozwiązań, odniesiemy się do metod wpływania na ludzką wyobraźnię oraz rozwiązań stosowanych przez projektantów oraz Fundację Bochińskich.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 17.00

Pitch inwestorski zespołu rozwijającego prototyp gry

Jako kontynuacja wyników hakatonu „Design challenge” zorganizowanego w poprzedniej edycji Bydgoskich Dni Projektowych zwycięskie zespoły udostępnią prototypy gier promujących polski dizajn, które zostaną przetestowane przez uczestników festiwalu, a wnioski pozyskane przez ich twórców pozwolą na przygotowanie prototypu funkcjonalnego dla potencjalnych producentów gier, dzięki czemu zwycięskie projekty będą mogły trafić na rynek. Promocji prototypów wobec potencjalnych inwestorów posłuży spotkanie w formule „pitch inwestorski” dla zespołów rozwijających prototypy gier, przygotowane ze wsparciem partnera FRSI.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

sobota 07 października 2023

| 12.00-13.00

Sylwia Mularczyk
Opowiadanie historii – storytelling w projektowaniu wystaw interaktywnych, sesja Q&A z uczestnikami
Czy każdy z nas jest gawędziarzem? Jak ważne w projektowaniu wystaw jest zbudowanie dobrej opowieści? Projektowanie to opowiadanie historii – powiedziała kiedyś Ellen Lupton. W trakcie naszego spotkania porozmawiamy o:
– spójności i ciągłości opowieści, która może być doskonałym narzędziem przekazu treści popularnonaukowych,
– dwóch tajemnych mocach opowiadania historii,
– powiązaniu z miejscem,
– zapomnianych marzeniach z dzieciństwa.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 12.00-14.00

Małgorzata Minta
Design ze smakiem
Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami.

Kawiarnia Nowe Miejsce; obowiązują bilety

| 12.00-14.00

Beata Palikot-Borowska
Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotyk
Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.; obowiązują bilety

| 14.00-16.00

Konrad Kulczyński
Malarstwo świetlne („light-painting”) w animacji poklatkowej
Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych. Przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Zachęcenie uczestniczek i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.; obowiązują bilety

| 14.00-16.00

Olo Walicki
Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – dzień 1
W moich warsztatach odniosę się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszę także genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Najchętniej warsztaty kierowałbym do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych. Zarówno muzyków jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Grupa osób między 20 tym a 30 tym rokiem życia – bardzo około. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), chciałbym zaprezentować jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Jako twórcy stanowimy jedność, mamy wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli nas, jest wręcz przeciwnie – inspiruje nas wzajemnie, pobudza naszą wyobraźnię i wyczula zmysły.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.; obowiązują bilety
Warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (sobota 07.10 i niedziela 08.10).

| 14.00-15.00

Anna Triebwasser
Mam już logo – co z nim zrobić?
Podczas 1. edycji BDP rozmawialiśmy o tym, jak zabrać się za zlecenie projektu logo. W tym roku – pociągniemy temat dalej na przykładzie identyfikacji wizualnej Młynów Rothera. Jak poradzić sobie z używaniem logo bez grafika na pokładzie? Czy bezpłatne aplikacje mogą w tym pomóc? Kiedy radzić sobie samemu, a kiedy zdać się na profesjonalistów? Zastanówmy się wspólnie!

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 15.00-16.00

Daria Gawryszewska
Scan 3D nowy sposób na renowację i odbudowę
Dynamiczne zmiany klimatu powodują, że zarówno obiekty architektoniczne jak i użyteczności publicznej ulegają procesom niszczenia. Dzięki wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu zespół wdraża odpowiednie działania i wychodzi naprzeciw potrzebie utrzymania budynków w dobrym stanie. Ciągłe doskonalenie umożliwia nam korzystanie z nowych rozwiązań do pomiarów infrastruktury podziemnej i badań spękań budynków. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane rozwiązania, które wykorzystujemy by zabezpieczyć dziedzictwo kulturowe przed nieuchronnymi zmianami. Podczas sesji Q&A nasz specjalista odpowie na wszystkie nurtujące gości pytania. Celem spotkania jest zapoznanie gości Bydgoskich Dni Projektowych z możliwościami płynącymi ze skanowania 3D, pomiaru georadarem oraz fotogrametrii do odtwarzania modeli budynków, na podstawie, których można uzyskać dokumentację potrzebną do odbudowy lub renowacji zniszczonych obiektów.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

| 15.00-17.00

Polska marka oświetleniowa KASPA – sponsor festiwalu i partner wystawy
Rozmowy o projektowaniu: Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta

Zapraszamy osoby profesjonalnie zajmujące się projektowaniem na spotkanie, na którym zaproszeni projektanci opowiedzą o swoich doświadczeniach w pracy zgodnie z ideą ciągłości. Po wystąpieniach przewidujemy czas na pytania do prelegentów, wspólne rozmowy oraz poczęstunek.

1) Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz / Grynasz Studio
Zrównoważony rozwój – polska specjalność w pracy nad tworzeniem nowego produktu na przykładach wdrożeń

2) Aleksandra Hyz
Opracowanie projektu wnętrza komercyjnego w oparciu o wykorzystanie tradycji i tożsamości miejsca – proces tworzenia projektu z uwzględnieniem projektowania światła we wnętrzu

3) Justyna Hys-Bochińska
Realizacja projektów w projektanckich zespołach międzynarodowych na przykładzie wdrożeń w sieci hoteli – doświadczenia współpracy międzykulturowej

Młyny Rothera – Spichrz mączny, 3p.

| 16.00-17.00

Beata Bochińska
„Prysły zmysły” – moderowana rozmowa z prowadzącymi warsztaty na temat ciągłości w projektowaniu zmysłów

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

niedziela 08 października 2023 r.

| 12.00 – 14.00

Polska marka oświetleniowa KASPA – sponsor festiwalu i partner wystawy
Rozmowy o projektowaniu: Wykorzystanie ciągłości idei i doświadczeń w pracy projektanta

Zapraszamy osoby profesjonalnie zajmujące się projektowaniem na spotkanie, na którym zaproszeni projektanci opowiedzą o swoich doświadczeniach w pracy zgodnie z ideą ciągłości. Po wystąpieniach przewidujemy czas na pytania do prelegentów, wspólne rozmowy oraz poczęstunek.

1) Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz / Grynasz Studio
Zrównoważony rozwój – polska specjalność w pracy nad tworzeniem nowego produktu na przykładach wdrożeń

2) Aleksandra Hyz
Opracowanie projektu wnętrza komercyjnego w oparciu o wykorzystanie tradycji i tożsamości miejsca – proces tworzenia projektu z uwzględnieniem projektowania światła we wnętrzu

3) Justyna Hys-Bochińska
Realizacja projektów w projektanckich zespołach międzynarodowych na przykładzie wdrożeń w sieci hoteli – doświadczenia współpracy międzykulturowej

| 12.00-14.00

Małgorzata Minta
Design ze smakiem
Smak to jeden z naszych najsilniejszych zmysłów. To on wiąże się z budowaniem wspomnień, ale też jest jedną z formą stanowienia naszej odrębności i indywidualności. Każdy z nas czuje podobne smaki nieco inaczej, każdy lubi inne. Ale rzadko pochylamy się nad tym zmysłem bardziej, niż mówiąc „to jest pyszne”. Podczas warsztatów wykażemy powiązanie smaków z innymi zmysłami, ale też wieź między smakiem, teksturami, kolorami.

Kawiarnia Nowe Miejsce; obowiązują bilety

| 12.00-14.00

Beata Palikot-Borowska
Warsztaty kreatywne – projektowanie przez dotyk
Spotkanie się z różną materią, znana i nieznaną, możliwość czynnego interaktywnego udziału, doświadczania, w formach umożliwiających poszerzenie wiedzy oraz zdobycia kompetencji w dziedzinie projektowania i wytwarzania. Celem warsztatów jest poszerzenie wiedzy oraz zdobycie kompetencji w dziedzinie projektowania przez dotyk, doświadczanie i wykonanie pracy – obiektu z materiałów zastanych na warsztatach. Warsztat ukierunkowany na pracę z różnymi „materiałami”, która uruchomi zmysł dotyku.  

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.; obowiązują bilety

| 12.00-14.00

Konrad Kulczyński
Malarstwo świetlne („light-painting”) w animacji poklatkowej
Celem warsztatu jest zaznajomienie uczestniczek i uczestników z zagadnieniem animacji poklatkowej, oraz zagadnienia faz ruchu niezbędnych do tworzenia animacji poklatkowych. Przeprowadzenie eksperymentów wizualno-ruchowych, z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł światła, w celu stworzenia krótkich, animowanych form video. Zachęcenie uczestniczek i uczestników do tworzenia własnych filmów animowanych, również przy użyciu ogólnie dostępnych narzędzi oraz oprogramowania.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.; obowiązują bilety

| 12.00-14.00

Olo Walicki
Sound design – jak zaprojektować atmosferę lub środowisko dźwiękowe – dzień 2
W moich warsztatach odniosę się do ciągłości w pracy z dźwiękiem poprzez nawiązanie do historii muzyki, rozwoju jej na przestrzeni wieków oraz budowy instrumentów. Poruszę także genezę powstawania fali dźwiękowej i kreatywnej pracy nad wartością pasma dźwiękowego, jej zastosowaniu w kompozycji muzycznej, aranżacji jak i szeroko pojętej produkcji dźwiękowej. Najchętniej warsztaty kierowałbym do młodych twórców wszystkich dziedzin artystycznych. Zarówno muzyków jak i twórców wizualnych, video, związanych z literaturą, teatrem czy innymi autorskimi formami wypowiedzi artystycznej. Grupa osób między 20 tym a 30 tym rokiem życia – bardzo około. Poprzez przybliżenie i obnażenie sposobów zawiadywania dźwiękiem w procesie powstawania „dzieła artystycznego” – (muzycznego, teatralnego, innych), chciałbym zaprezentować jak bardzo wspólna i uniwersalna jest tkanka budowy, wartości a nawet terminologii dla poszczególnych dyscyplin wypowiedzi artystycznej. Jako twórcy stanowimy jedność, mamy wspólny cel i zbieżne intencje. Interdyscyplinarność nie dzieli nas, jest wręcz przeciwnie – inspiruje nas wzajemnie, pobudza naszą wyobraźnię i wyczula zmysły.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 4. p.

Warsztaty są dwudniowe – wymagana obecność na całości (07 i 08 października). Obowiązują zapisy na 7 października.

| 15.00-16.30

moderuje Jarosław Bochiński
Ciągłość projektowania w czasach sztucznej inteligencji (SI) – szanse, zagrożenia, dzisiejsza praktyka
uczestnicy: organizator festiwalu, zaproszeni prowadzący warsztaty, kurator wystawy, kuratorka festiwalu, wybrani partnerzy

Prowadzący zaprasza do dyskusji osoby współtworzące festiwal, które jednocześnie są przedstawicielami biznesu kreatywnego oraz publiczność jako odbiorców sztuki. Postaramy się wspólnie sporządzić scenariusze rozwoju i wpływu sztucznej inteligencji na branżę związaną z kulturą. Spróbujemy odnieść się do kwestii percepcji dzieł sztuki powstałych w wyniku zastosowania AI, ich interpretacji oraz wartościowania.  Zastanowimy się nad tym jakich narzędzi i metodyki będą wymagały takie działania. W najbliższym czasie odczujemy wpływ AI na sposób pracy poszczególnych twórców, procesy działania partnerów i instytucji. Kwestia praw autorskich i ich interpretacji otworzy nowe możliwości współtworzenia dzieł i ich dystrybucji co znacząco zmieni rynek sztuki. Moderowane spotkanie z wieloma ekspertami pozwoli na swego rodzaju foresight odnoszący się do tematu sztucznej inteligencji, który z dnia na dzień stał się naszą prawdziwą rzeczywistością.

Młyny Rothera – Spichrz zbożowy, 2p.

 

sobota 07 października – niedziela 08 października
12.00-20.00

Zabawcie się w młodych projektantów!

Zapraszamy dzieci i ich opiekunów do Strefy, w której przez cały czas trwania Bydgoskich Dni Projektowych będzie można wziąć udział w warsztatach, poeksperymentować i spędzić kreatywnie czas!

Kuchni projektowej 2D ugotujemy nie obiad, a projekt! Połączymy kolory, kształty, formy i materiały ze sobą, żeby stworzyć idealny wzór.

Modelarnia 3D z Waszą pomocą stanie się przestronną i ciekawą bajkową przestrzenią – idealną do kreatywnego spędzania czasu! Dzięki przygotowanym szablonom stworzymy wspólnie model przestrzeni.

Do Majstrowni prototypów zaprosimy też dorosłych, do wspólnej kreatywnej pracy w grupach – będą na Was czekały pudła z gadżetami do wspólnego eksperymentowania! W tej strefie będą również prowadzone zabawy dla całych rodzin, takie jak gra planszowa, koło fortuny, wielkie kręgle.

Oczywiście nie zabraknie też Gier planszowych; to doskonały sposób na wspólne spędzenie czasu z rodziną. Integrują, uczą planowania, a co najważniejsze – pokazują, że, aby wygrać, należy postępować fair. Poznamy najpopularniejsze rodzaje gier, takie jak memory czy kółko i krzyżyk, a także podstawowe zasady ich projektowania i tworzenia. W trakcie warsztatów stworzycie własne gry w oparciu o wasze pomysły! Pomyślimy nad zasadami, przeszkodami i nagrodami. Zastanowimy się, jak mogą wyglądać plansze i pionki, a także zaprojektujemy opakowanie.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Wystawa Oczarowanie
kurator: Konrad Kulczyński

Otwarcie wystawy i oprowadzanie kuratorskie – 06 października, godz. 13.00

Wystawę stacjonarnie zwiedzać będzie można w Młynach do 31.01.2024 r.

Kuratorska wystawa Konrada Kulczyńskiego odnosi się do twórczości Wiesława Krysiaka, bydgoskiego artysty i projektanta szkła, który w swej twórczości wykorzystywał efekty świetlne i znał ich siłę oddziaływania na widzów. Prezentacja fizyczna eksponowana w przestrzeni Młynów twórczo rozwija wątki, które pojawiły się w projektach i realizacjach artysty, szczególnie zrealizowanych witraży oraz odnalezionych i nieznanych wcześniej projektów tego twórcy.

Tytułowe “Oczarowanie” jest hasłem – klamrą, odnoszącą się do kwestii masowej wyobraźni, która na przestrzeni dziejów była sferą, na którą, między innymi, twórcy próbowali wpływać projektując przedmioty użytkowe, dzieła sztuki, fotografię, filmy.

Wyobrażenia ludzi kształtują często zaawansowane technologie wykorzystujące medium, jakim jest “światło”, które w ramach wydarzenia będzie przedmiotem eksploracji. Zjawisko wykorzystywania efektów powodujących zachwyt i uwodzących widzów zaobserwował i wykorzystuje filmowiec, a jednocześnie kurator w swojej wystawie odnosząc się pośrednio do oczarowania, jakie chciał osiągnąć Wiesław Krysiak projektując i wykorzystując właściwości szkła.

Zderzenie obydwu temperamentów i wizji twórców stanowi dodaną wartość wydarzenia.

Wystawa nawiązuje do naturalnej podatności na ulotne i subiektywne doświadczenia wizualne, które wpływają na nasze emocje. Treść wystawy odnosi się do wybranych przez kuratora technologii, które umożliwiają stymulowanie tych doświadczeń wizualnych w celu wzbudzenia w odbiorcach konkretnych emocji, jak również postaw społecznych, politycznych i konsumenckich.

Wystawa stacjonarna jest uzupełniona pełnowymiarową wystawą cyfrową, która zawiera treści związane zarówno z tematyką wystawy oraz pracami artysty, które stanowią inspirację dla kuratora. Dzięki temu uzupełnieniu wydarzenie ma charakter hybrydowy.

Partnerem wystawy jest KASPA

Konrad Kulczyński – Twórca wizualny. Autor filmów animowanych (w duecie “AnimOko”, wspólnie z Artystką Grażyną Rigall), dokumentalnych, artystycznych, eksperymentalnych, teledysków oraz wielu filmów promocyjnych i reklamowych, montażysta, fotograf. Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Studium Montażu filmowego w Warszawskiej Szkole Filmowej. Prowadzi własne studio produkcyjne „Kulczyński Filmlab” (www.k-filmlab.com) w Sopocie, w siedzibie Goyki3 Art Inkubator. Stale współpracuje z wieloma trójmiejskimi fundacjami działającymi w obszarze kultury oraz instytucjami kultury, m.in..: Fundacja Bochińskich, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, Goyki 3 Art Inkubator w Sopocie, Gdynia Design Days, Nowe Idzie od Morza, Fundacja Palma.

________________________________________________________________________________________________________________________________

A oprócz tego w trakcie całego festiwalu (piątek 06 października – niedziela 08 października), w godzinach 12.00-20.00 dostępne będą:

Strefa chillout + strefa gier

Wystawa czasowa „Oczarowanie” – oprowadzanie przez wolontariuszy

Księgarnia festiwalowa

Sklepik festiwalowy

Kawiarnia mobilna

________________________________________________________________________________________________________________________________

Zachęcamy do obserwowania profilu Młynów Rothera na FB. Warto zapisać się także na festiwalowy newsletter, aby mieć dostęp do najnowszych informacji: https://bydgoskiedniprojektowe.pl/newsletter/

Organizator: Młyny Rothera

Partner strategiczny: Fundacja Bochińskich

Sponsorzy festiwalu:
KASPA
DLH – Z pasji do drewna
SWISS KRONO Polska
Fundacja Leroy Merlin
Agnella

Partnerzy merytoryczni:
Scan 3D
FRSI
Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
Plastyk Miasta
Bydgoska Strefa Gier Bez Prądu

Partner wystawy „Oczarowanie”: KASPA

Partner konkursu „Piękna Witryna”: Fundacja Leroy Merlin

Patroni Medialni:
Metropolia Bydgoska
Radio PiK
GRAFMAG
DesignAlive
PLN Design
Pismo. Magazyn Opinii

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na nasz newsletter

Zapoznałem/łam się z Klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych dostępną TUTAJ.