piątek, 11 października 2024 r.
16.45-17.45
Borys Kosmynka
Opowieść o polskich krojach pisma. Historia Typoteki
Uruchomiony w 2020 r. serwis Typoteka.pl pełni funkcję internetowego archiwum i indeksu projektów stworzonych przez polskich twórców i w Polsce. Dzięki ponad 400 krojom pisma, z których niektóre pochodzą z 1474 r., projekt pozwolił na odkrycie nieznanych wcześniej historycznych krojów pisma, a także uporządkowanie i klasyfikację tych projektów. Umożliwiło to przegląd rozwoju polskiego dziedzictwa typograficznego. Oprócz wpływu na badania, strona internetowa oferuje unikalne ramy dla prostej, ale kompleksowej dokumentacji krojów pisma z podejściem akademickim. W tej prezentacji poznacie przegląd procesu tworzenia i kluczowych odkryć Typoteka.pl. Omówione również zostaną plany na przyszłość portalu i potencjalne sposoby dalszego rozwoju.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
18.00-18.45
Emilia Ziółkowska-Ganc
Świet(l)ny design w Bydgoszczy, czyli neonowa historia miasta
Tegoroczna edycja festiwalu prowokuje do przyjrzenia się klasyce polskiej sztuki użytkowej – neonom okresu PRL-u, które obecnie przeżywają swoją drugą młodość. Choć w powojennej Bydgoszczy nie brakowało efektownych reklam świetlnych, to na ulicach miasta pojawiły się one znacznie wcześniej. Zapraszamy na podróż w czasie, podczas której przekonamy się, czy Bydgoszcz była miastem „neonów-gigantów”, przyjrzymy się pomysłowym formom graficznym i liternictwu, które nadal inspirują, sprawdzimy, co ze świetlnej rzeczywistości dawnych lat przetrwało do dziś.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
19.00-20.00
Karolina Gorzkowska
Różne wymiary współczesnej grafologii
Jesteście ciekawi jak zdemaskować sfałszowane dokumenty? Jakich metod badawczych używa się do analizy dokumentów? Jak przebiegają ekspertyzy kryminalistyczne? Karolina Gorzkowska posiada wszystkie specjalizacje w zakresie pismoznawstwa: kryminalistyczną, psychologiczną oraz kliniczną, a podczas spotkania opowie o różnych wymiarach grafologii.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
sobota, 12 października 2024 r.
12.00-12.45
Anna Wieluńska
Dobre praktyki w projektowaniu typografii
Prezentacja dotyczy kluczowych zasad typografii, które pomagają tworzyć czytelne i estetyczne projekty graficzne. Skupia się na takich aspektach jak hierarchia tekstu, dobór odpowiedniego kroju pisma, kontrast oraz unikanie najczęstszych błędów typograficznych. Uczestnicy dowiedzą się, jak dokonywać merytorycznych i technicznych wyborów związanych z typografią, aby ich prace były bardziej efektywne wizualnie i komunikacyjnie. Prezentacja ma na celu dostarczenie praktycznych wskazówek dla osób pracujących w instytucjach kultury i projektantów graficznych.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
13.00-13.45
Jan Cieślak
Kontrolowany chaos. Jak podejść do komunikacji wizualnej w przestrzeni miejskiej? Metodologia i projekty Miastodwa
Szyldy, napisy, reklamy – czyli większość produkcji graficznej i literniczej, która otacza nas w przestrzeni publicznej – jest znacznie częściej wytworem amatorów niż profesjonalistów, dziełem przypadku, a nie przemyślanych strategii. Co kształtuje tę formę komunikacji? Dlaczego „szyldoza” stała się tak irytującym problemem? Jak badać rozproszoną kulturę wizualną i jak na nią wpływać? W ciągu kilku lat badaczki i projektanci związani ze stowarzyszeniem Miastodwa szukali odpowiedzi na te pytania realizując serię projektów, dokumentacyjnych, badawczych, typograficznych i legislacyjnych, wchodząc w partnerskie relacje z urzędami, typografami, korporacjami i warzywniakami.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
14.00-15.00
Janusz Górski
Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944-2019
Podczas spotkania porozmawiamy o publikacji dotyczącej najlepszych projektów polskich książek w wyborze i opracowaniu wybitnego grafika i znawcy polskiego edytorstwa, Janusza Górskiego. Pieczołowicie przygotowany i opracowany tom zawiera prawie tysiąc kolorowych ilustracji i fachowe omówienie poszczególnych projektów – od tych tworzonych zaraz po wojnie po całkiem współczesne. W swoim wyborze autor kierował się głównie wysoką wartością artystyczną projektów, chcąc przypomnieć te najciekawsze i najbardziej odkrywcze. Niekiedy sięgał też jednak po przykłady jego zdaniem nieudane, aby wskazać najczęściej popełniane błędy. Książka składa się z kilku części – autor omawia przekrojowo rozmaite zagadnienia związane z formalnymi i technicznymi aspektami projektowania kompozycji typograficznych, by zakończyć chronologicznym przeglądem najlepszych projektów i kilkoma rozmowami z najwybitniejszymi polskimi twórczyniami i twórcami, m.in. Zofią Darowską, Władysławem Brykczyńskim i Józefem Wilkoniem. To DOSŁOWNIE uczta dla oka: ponad czterysta stron i prawie tysiąc najpiękniejszych okładek.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
15.30-17.00
Emilia Ziółkowska-Ganc; Dominik Tokarski (Fundacja NEON Katowice); Piotr Heinze (Dom Książki w Poznaniu); Piotr Marciniak (Dom Książki w Poznaniu); Daniela Szymczak (Fundacja Neon Side); Tomasz Kosmalski (Fundacja Neon Side); Natalia Wielebska (Traffic Design)
Renesans neonów
Czy pamiętacie miasta rozświetlone neonami? A może znacie je tylko ze starych fotografii? Zapraszały nas na zakupy, kusiły szampańską zabawą, zachęcały do dalekich podróży... Co takiego jest w neonach, że nieustannie zachwycają? Czemu służą obecnie? Dlaczego je ratujemy i wciąż tworzymy nowe? Wspólnie z naszymi Gośćmi i Gościniami zastanowimy się nad czynnikami, które wpływają na renesans, jaki przeżywa ta niegdysiejsza forma reklamy. Sprawdzimy, czy miasta w Polsce chcą ich powrotu na swoje ulice i z jakimi wyzwaniami się to wiąże. Czy neony stały się dziełami sztuki?
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
17.15-18.45
Maria Krześlak; Marian Misiak; Honza Zamojski
HAHAHA / AHAHAH: praktyczne i niepraktyczne ćwiczenia typograficzne
Spotkanie z Honzą Zamojskim i Marianem Misiakiem wokół i obok wystawy „HAHAHA / AHAHAH: praktyczne i niepraktyczne ćwiczenia typograficzne” prezentowanej podczas Bydgoskich Dni Projektowych. Trzeba zacząć od podstaw: jakie dane posłużyły za materiał do stworzenia tej wystawy i dlaczego poważna wiedza potrzebuje atrakcyjnego nośnika? Jaka jest rola eksperymentu w projektowaniu i czy człowieka wkrótce zastąpi maszyna? I chociaż o literach, maszynach, książkach i zabawie poprzez projektowanie, projektowaniu przez zabawę goście i prowadząca porozmawiają we trójkę, to w trakcie wydarzenia okaże się, że na scenie jest jednak cały tłum – projektantów, grafików, twórców. Zaprosiliśmy przyjaciół i znajomych do rozmowy, ich pytania wyświetlone zostaną publiczności i gościom na dużym ekranie. Jakie wnioski wybrzmią z tego chóru głosów? Nie wie nikt i jest to tym bardziej ekscytujące. A „ćwiczenia” potraktujemy trochę żartobliwie, a trochę metaforycznie. Czy projektowanie to dzisiaj sport, wyścig, czy raczej szachy? Zapraszamy do wspólnego namysłu i … ćwiczeń z wyobraźni.
Spichrz Zbożowy, II piętro
wstęp wolny
19.00-20.00
ZNAKI – podsumowanie dnia
Zapraszamy na podsumowujący panel otwarty.
W formie swobodnej rozmowy porozmawiamy o tym, co z nami zostaje, jakie są odczucia, myśli, czego doświadczyliśmy podejmując wspólnie ten temat… Może pojawią się zupełnie nowe spostrzeżenia na podejmowaną przez nas tematykę projektowania, typografii i wszystkiego co się z tym wiąże zarówno z perspektywy branżowej jak i odbiorcy.
Na spotkaniu zapowiedzieli swoją obecność goście festiwalu:
Janusz Górski, Mateusz Machalski, Anna Wieluńska (Typoteka). Spotkanie poprowadzi: Maria Krześlak.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
niedziela, 13 października 2024 r.
13.00-14.00
Mateusz Machalski
Type character: Jak typografia wpływa na komunikację wizualną?
Prezentacja „Type Character” dotyczy wpływu typografii na odbiór i interpretację komunikatu wizualnego. Skupia się na tym, jak wybór kroju pisma, jego detale oraz drobne decyzje typograficzne kształtują przekaz i emocje, które towarzyszą treści. Uczestnicy dowiedzą się, jak świadome decyzje typograficzne mogą wzmocnić znaczenie komunikatu lub całkowicie je zmienić. Prezentacja ma na celu pokazanie, jak typografia wpływa na odbiór treści i jak detale budują charakter projektu.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
14.15-15.15
Monika Drożyńska
Kto się boi liter?
Wykład poświęcony literom i słowom zapisanym techniką haftu ręcznego na tkaninie. Artystka zaprezentuje swoje realizacje, w których wykorzystuje historyczno-polityczną symbolikę liter. Po wykładzie odbędą się również warsztaty, na których odkryjesz charakter hafciarskiego pisma.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
15.45-16.45
Z przyczyn niezależnych od Organizatora wydarzenie nie odbędzie się.
Kaja Kusztra
Znaki w działaniu. Na styku typografii i aktywizmu
Podczas spotkania z Kają Kusztrą zastanowimy się, jaką dodatkową „mocą” dysponują znaki. Chcemy spojrzeć na typografię głębiej – jak na narzędzie politycznego działania i społecznego komentarza – nie jest ona wszak wyborem jedynie estetycznym, a nośnikiem znaczeń i idei. W jaki sposób projektanci i projektantki mogą świadomie używać typografii, aby wspierać zmiany społeczne i polityczne? Jakie estetyki stają się dominujące? Czy i w jaki sposób litera może stawać się symbolem walki o równość i sprawiedliwość, nadając kształt ideom, które zmieniają świat?
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny
17.00-18.00
Śladami Startych Napisów
Mówić do ściany… i słuchać. Losy bydgoskich szyldów
Uważne oko osoby spacerującej bydgoskimi ulicami dostrzeże dyskretne ślady przeszłości – stare napisy, szyldy reklamowe i sygnatury, które przetrwały na murach naszego miasta przez dziesięciolecia. Co mogą powiedzieć nam o przeszłości Bydgoszczy i jej mieszkańców? Jakie losy spotykają historyczne napisy w przestrzeni miejskiej? Bywają ścierane przez ludzi lub czas, zamalowywane, ukrywane pod tynkiem. Niektóre próbują się wydostać. Podczas spotkania porozmawiamy o działalności projektu fotograficzno-aktywistycznego Śladami Startych Napisów, który dokumentuje ten szczególny rodzaj znaków w Bydgoszczy i dba o ich zachowanie.
Spichrz Zbożowy, II piętro, duża sala
wstęp wolny