Skip to main content

czwartek, 10 października 2024 r.

16.00-17.30

Monika Czapiewska

Na tropie dobrze zaprojektowanych szyldów, czyli spacer po Bydgoszczy

Bydgoszcz oferuje wiele szyldowych perełek. Są szyldy, które na stałe wpisały się w krajobraz naszego miasta i trudno sobie wyobrazić ich brak przemierzając bydgoskie ulice. Są takie, które pomimo swoich walorów estetycznych nie przetrwały i takie, których walory estetyczne są wątpliwe, ale trudno przejść obok nich obojętnie. Szyld to nie tylko nośnik reklamy, ale przede wszystkim żywe znaki i typografia oraz rozwiązania kompozycyjne, które wyszły na ulice. To na powyższych zagadnieniach skupimy się podczas spaceru ulicami bydgoskiego śródmieścia.

Zbiórka w holu Młynów, przy punkcie info

18.00-19.30

Pokaz filmu pt. Helvetica (reż. G. Hustwit)

Helvetica to pełnometrażowy dokument o typografii, projektowaniu graficznym i globalnej kulturze wizualnej. Przygląda się rozprzestrzenianiu się jednego kroju pisma jako części większej rozmowy na temat sposobu, w jaki czcionka wpływa na nasze życie. 

Helvetica to filmowa eksploracja przestrzeni miejskich w dużych miastach i typu, który je zamieszkuje, a także płynna dyskusja ze znanymi projektantami na temat ich pracy, procesu twórczego oraz wyborów i estetyki stojących za użyciem czcionki. Helvetica obejmuje świat designu, reklamy, psychologii i komunikacji i zaprasza nas do ponownego przyjrzenia się tysiącom słów, które widzimy każdego dnia. 

Wśród rozmówców w Helvetica znajdują się jedne z najznamienitszych i najbardziej innowacyjnych nazwisk w świecie designu, w tym Erik Spiekermann, Matthew Carter, Massimo Vignelli, Wim Crouwel, Hermann Zapf, Neville Brody, Stefan Sagmeister, Michael Bierut, David Carson, Paula Scher, Jonathan Hoefler, Tobias Frere-Jones, Experimental Jetset, Michael C. Place, Norm, Alfred Hoffmann, Mike Parker, Bruno Steinert, Otmar Hoefer, Leslie Savan, Ricka Poynora i Larsa Müllera. 

„Prawdziwym osiągnięciem filmu jest sposób, w jaki wyostrza on twoje oko i tworzy powiązania między formą a treścią oraz między sztuką a życiem.” – Chicago Tribune 

Światowa premiera filmu „Helvetica” odbyła się na South by Southwest Film Festival w marcu 2007 roku. Film był następnie pokazywany na festiwalach filmowych, wydarzeniach specjalnych i w kinach studyjnych na całym świecie, grając w ponad 300 miastach w 40 krajach. Premiera telewizyjna odbyła się w BBC1 w Anglii w listopadzie 2007 roku, a jesienią 2008 roku została wyemitowana przez PBS w USA jako część nagrodzonego Emmy serialu Independent Lens. Był następnie emitowany w sieciach w 15 innych krajach. W 2008 roku została nominowana do nagrody Independent Spirit Award i znalazła się na krótkiej liście nominowanych do nagrody „Designs of the Year” przyznawanej przez Design Museum London. Fragment filmu został wystawiony w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. 

Informacje o kroju pisma 

Helvetica została opracowana przez Maxa Miedingera i Edüarda Hoffmanna w 1957 roku dla odlewni typu Haas w Münchenstein w Szwajcarii. Pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku w europejskim świecie designu nastąpiło odrodzenie starszych bezszeryfowych krojów pisma, takich jak niemiecka twarz Akzidenz Grotesk. Dyrektor firmy Haas, Hoffmann, zlecił Miedingerowi, byłemu pracownikowi i niezależnemu projektantowi, narysowanie zaktualizowanego kroju pisma bezszeryfowego, który miał zostać dodany do ich linii. Rezultat został nazwany Neue Haas Grotesk, ale jego nazwa została później zmieniona na Helvetica, pochodząca od Helvetia, łacińskiej nazwy Szwajcarii, kiedy niemieckie firmy macierzyste Haas, Stempel i Linotype, rozpoczęły sprzedaż czcionki na całym świecie w 1961 roku. 

Wprowadzona na fali popularności szwajcarskiego wzornictwa i napędzana przez agencje reklamowe sprzedające ten nowy styl projektowania swoim klientom, Helvetica szybko pojawiła się w logotypach firm, oznakowaniach systemów transportowych, wydrukach artystycznych i niezliczonych innych zastosowaniach na całym świecie. Włączenie czcionki do domowych systemów komputerowych, takich jak Apple Macintosh w 1984 roku, tylko jeszcze bardziej ugruntowało jej wszechobecność. 

Młyn, I piętro

piątek, 11 października 2024 r.

16.00-16.15

Oficjalne otwarcie Bydgoskich Dni Projektowych 2024

Hol główny Młynów

wstęp wolny

sobota, 12 października 2024 r.

12.00-13.00

Bogna Świątkowska, Mateusz Machalski
Typomiasto. Warsztat i spacer z Bęc Zmianą

Litery są częścią miejskiego środowiska. Nie tylko informują, ale mają wpływ na nasze samopoczucie, są budulcem tożsamości miejsca. Spojrzymy na kroje pism, które działają w przestrzeni miejskiej, zastanowimy się jak zmieniają nasze miasto. Zrobimy ćwiczenie z mapowania miejskiej typografii.

Powiązania rozwiązań architektonicznych z typografią, czyli znakami, które wpisane są w przestrzeń miasta to temat, który Fundacja Bęc Zmiana bada w tym roku w ramach prowadzonego dzięki dotacji od Miasto Stołeczne Warszawa, Archiwum Kultury XXI wieku. 

W ostatnich latach coraz częściej powstają kroje pism inspirowane miastem i jego architekturą, a finansowane z kasy miejskiej. Tak powstały w Warszawie kroje z sukcesem zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego: Orzeł zaprojektowany przez Kubę Rudzińskiego inspirowany nieczynnym torem kolarskim na Pradze Południe oraz Bar Sady, który powstał z miłości do słynnego baru mlecznego na Żoliborzu – pomysłodawcą był Przemek Kamiński, a krój zaprojektowali Małgorzata Bartosik i Mateusz Machalski. Powstawanie tych krojów na bieżąco opisujemy w rubryce Typografia XXI wieku w czasopiśmie „NN6T/Notes na 6 tygodni”, w którym w tym roku udostępniono materiały archiwalne dotyczące najciekawszych projektów graficznych i typograficznych nawiązujących do architektury i historii. 

Koncentrujemy się na roli liternictwa sprzęgniętego z architekturą na różne sposoby: jako szyldy, druki ulotne, neony, nowe kroje pism inspirowane architekturą i krajobrazem. Naszymi ekspertami są czynni projektanci i typografowie – prof. Artur Frankowski, autor prekursoskiej książki „Typespotting. Warszawa” oraz dr Mateusz Machalski – autorzy wielu krojów pism inspirowanych teraźniejszością i przeszłością Warszawy. 

Podczas spotkania w ramach Bydgoskich Dni Projektowych zapraszamy do namysłu nad typografią miejską dawną i współczesną, ale też do aktywnego szukania liter w mieście, archiwizowania wiedzy o ich historii i twórcach. Ćwiczyć będziemy nie tylko spostrzegawczość, ale także umiejętność tworzenia mapy typograficznej miasta – prostego narzędzia uwydatniającego znaczenie liter dla tworzenia tożsamości miejsca, dla orientacji w terenie, archeologii miejskiej, ale także powstawania emocji i wspomnień.  

Spichrz Zbożowy, II piętro, sala kreatywna
po krótkim warsztacie wybierzemy się na spacer

13.30-15.30

Przegląd portfolio

Do trzeciej edycji Bydgoskich Dni Projektowych dołącza Przegląd portfolio – okazja do bezpośredniego spotkania z uznanymi twórcami i twórczyniami z dziedziny projektowania. Jeśli jesteś na początku swojej artystycznej drogi i planujesz studia na kierunkach artystycznych lub projektowych, to doskonała szansa, aby skonsultować swoją teczkę z doświadczonymi ekspertami. 

Podczas przeglądu uzyskasz indywidualne porady, cenne wskazówki oraz sugestie, które pomogą Ci lepiej przygotować portfolio do dalszego rozwoju artystycznego. 

Jak wziąć udział w przeglądzie portfolio? 

  • Udział w przeglądzie jest bezpłatny. 
  • Konsultacja z wybraną przez Ciebie osobą potrwa 30 minut. 
  • Aby zgłosić się do przeglądu, wystarczy wypełnić formularz.
  • Otrzymasz potwierdzenie zakwalifikowania się do przeglądu oraz informację o dacie i godzinie swoich konsultacji. 

Kto w tym roku będzie przeglądał Wasze portfolio?

Anna Wieluńska – projektantka graficzna, typografka, projektantka krojów pisma. Absolwentka, doktorantka i wykładowczyni Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Prowadzi pracownię projektowania krojów pisma. Stypendystka Ministra Kultury, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatka stypendium im. Beatrice Warde. Autorka projektu „Lazarus”, współautorka „Bona Nova”, „Brygada 1916” i „Półtawski Nowy”. Członkini rady programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. 

Mateusz Machalski – wielokrotnie nagradzany polski projektant graficzny, autor systemów identyfikacji wizualnej oraz licznych krojów pisma. Równolegle do pracy projektowej prowadzi badania z zakresu komunikacji wizualnej, kuratoruje wystawy oraz wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 

Marian Misiak projektant grafiki użytkowej, publicysta, założyciel rodzimej platformy typograficznej dystrybuującą kroje pism Threedotstype. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim i projektowanie krojów pism na Wydziale Typografii i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie w Reading (Wielka Brytania). Pracował w Londyńskim Researchstudio Neville’a Brody’ego, jest współautorem książki o historii polskiej typografii Paneuropa, Kometa, Hel. Pracując dla instytucji kultury, zaprojektował m.in. nową identyfikację wizualną dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu, współtworzył identyfikację Centrum Sztuki Współczesnej – Ujazdowski, od wielu lat współpracuje z Muzuem Architektury we Wrocławiu. Zajmuje się projektowaniem krojów pism i badaniem kultury wizualnej, mieszka we Wrocławiu.

Agnieszka Fujak – szef Projektu Rozwojowego w Dziale Rozwoju Produktu i Zarządzania Projektami Technicznymi PESA Bydgoszcz. Projektant wzornictwa przemysłowego z ponad 80 wdrożonymi pojazdami specjalistycznymi w tym dla straży pożarnej, wojska i służb ratowniczych. Aktualnie zajmuje się UX ( doświadczeniami użytkowników) oraz rozwojem produktów i usług w obszarze transportu szynowego. Wykładowca, Kierownik Katedry Wzornictwa na Wydziale Sztuk Projektowych Politechniki Bydgoskiej. Szlifuje pedagogiczne diamenty w zakresie projektowania środków transportu, design management oraz projektowania zrównoważonego.  Po 10 latach zamieniła branże pożarniczą na kolejową, w której łączy doświadczenie związane z identyfikowaniem potrzeb użytkowników, projektowaniem i wdrażaniem produktów na rynek.  

 

Spichrz Zbożowy, II piętro, sala kreatywna

obowiązują zapisy przez formularz online, kliknij TUTAJ!

12.00-14.00

Pokaz zabytkowych czcionek drukarskich w Introligatorni przy Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Witolda Bełzy w Bydgoszczy

W dzisiejszych czasach sztuka introligatorska należy do zanikających zawodów. Pracownia znajdująca się przy Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. dr. Witolda Bełzy w Bydgoszczy rozpoczęła swoją działalność w 1923 roku. Dzięki ówczesnemu dyrektorowi Witoldowi Bełzie udało się zdobyć fundusze na zakup niezbędnych maszyn: prasy żelaznej i drewnianej, nożyc, krajarki (gilotyny) i wielu innych. Niektóre z nich można podziwiać do dziś na wystawie przy ul. Długiej 39. Introligatornia nadal pracuje. Zwiedzający mogą zapoznać się z pracą introligatora, która polega na oprawie i ochronie książek. Obecnie w introligatorni oprawia się ponad 2000 woluminów rocznie. 

Introligatornia jest jedną z atrakcji Szlaku Wody Przemysłu i Rzemiosła TeH₂O – tematycznego, przemysłowego szlaku w Bydgoszczy. Na specjalnie przygotowanych pokazach chętni mogą zapoznać się z pracą w introligatorni. Dzięki temu podstawowa funkcja introligatorni, jaką jest oprawa i ochrona książek wzbogaciła się o funkcję edukacyjną, przybliżając społeczeństwu historyczny i technologiczny proces tworzenia książek. 

Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. dr. Witolda Bełzy w Bydgoszczy serdecznie zaprasza na „Pokaz zabytkowych czcionek drukarskich”, który odbędzie się w Introligatorni Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy. Wystawa przedstawiać będzie czcionki i ornamenty zakupione przez Bibliotekę od Włodzimierza Chełmińskiego, introligatora, który prowadził najstarszy zakład introligatorski w Bydgoszczy. Po zakończeniu działalności zakładu przy ul. Pomorskiej, Biblioteka odkupiła część wyposażenia pracowni.  Na wystawie podziwiać będzie można czcionki mosiężne, ołowiane i wykonane z drewna wiśniowego, wierszownik, kaszty, stemple ornamentowe, tłoczki, filety, liniaki, a także folię i maszynę do złocenia. 

 

wstęp wolny

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na nasz newsletter

Zapoznałem/łam się z Klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych dostępną TUTAJ.