Skip to main content

Bydgoskie Dni Projektowe 2024 – poznajcie naszych gości!

Monika Czapiewska – bydgoszczanka, od 6 lat zawodowo tatuatorka i ilustratorka, absolwentka wzornictwa przemysłowego. Jej praca dyplomowa dotyczyłą rewitalizacji trzech wybranych lokali rzemieślniczych w Bydgoszczy, w ramach której zaprojektowała witryny i szyldy wierząc, że są one nie tylko wizytówką lokalu, ale również są częścią przestrzeni miejskiej i wpływają na jej bezpośredni odbiór. Jest także autorką „Szyldownika Bydgoskiego”, który jest zbiorem zasad, wytycznych i dobrych wskazówek dotyczących projektowania i umieszczania szyldów. Celem “Szyldownika” jest uświadomienie, że poprzez bardzo proste działania przedsiębiorcy mają wpływ na wygląd całego miasta. Prywatnie mama, miłośniczka lasu, ładnych przedmiotów użytkowych i dobrze zaprojektowanych przestrzeni miejskich. W swoich pracach cechuje się minimalizmem i wierzy, że piękno tkwi w szczególe. 

Jakub Elwertowski – doktor sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki; artysta malarz – absolwent Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu w pracowni prof. Jana Pręgowskiego (2001) i prof. Ireneusza Kopacza (2019) oraz Wydziału Nauk Społecznych GWSH w Gdańsku (2009). Grafik, projektant form użytkowych; adiunkt Wydziału Sztuk Projektowych Politechniki Bydgoskiej; trener kreatywności, oligofrenopedagog – nauczyciel dyplomowany szkolnictwa specjalnego w Zespole Szkół nr 30 Specjalnych w Bydgoszczy; CEO grupy artystycznej Parter.Zero2 i Atelier Procesów Twórczych Apetyt, twórca artystycznych, nocnych instalacji świetlnych festiwalu Oko Nigdy Nie Śpi, miłośnik Bydgoszczy a zarazem jej krytyk, propagator projektowania uniwersalnego, fan artbrandingu, minimalista. 

 

Karolina Gorzkowska – prawnik, grafolog, psychografolog, lingwista kryminalistyczny, biegły sądowy, pismoznawca. Posiada wszystkie specjalizacje w zakresie pismoznawstwa: kryminalistyczną, psychologiczną oraz kliniczną, a podczas spotkania opowie o różnych wymiarach grafologii. 

Honza Zamojskiartysta, projektant i wydawca książek oraz kurator. W swojej praktyce sięga on po rozmaite media: od rysunku, przez rzeźby rysunkowe, aż po infografiki czy poezję. Minimalistyczne w formie, ale bogate w znaczeniu symbole, abstrakcyjne kompozycje i figuratywne przedstawienia składają się na język wizualny, który rządzi się własną gramatyką i strukturą formalną. A tym, co często spaja pozornie odległe elementy, są prostota form, humor oraz dystans do siebie samego. Autor kilkunastu książek oraz cyklu wykładów 'How it’s made’, prezentowanego m.in. w Centre Pompidou, MoMA Library, czy Printed Matter New York. Wykładowca School of Form w Warszawie. 

Marian Misiakprojektant grafiki użytkowej, publicysta, założyciel rodzimej platformy typograficznej dystrybuującą kroje pism Threedotstype. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim i projektowanie krojów pism na Wydziale Typografii  i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie w Reading (Wielka Brytania). Pracował  w Londyńskim Researchstudio Neville’a Brody’ego, jest współautorem książki o historii polskiej typografii Paneuropa, Kometa, Hel. Pracując dla instytucji kultury, zaprojektował m.in. nową identyfikację wizualną dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu, współtworzył identyfikację Centrum Sztuki Współczesnej – Ujazdowski, od wielu lat współpracuje  Muzuem Architektury we Wrocławiu. Zajmuje się projektowaniem krojów pism i badaniem kultury wizualnej, mieszka we Wrocławiu.  

Agnieszka Ziemiszewska –  projektantka, plakacistka i edukatorka. Jej prace były prezentowane na wystawach całym świecie. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Zasiadała w jury krajowych i międzynarodowych konkursów i wydarzeń związanych z projektowaniem graficznym i plakatem. Była również kuratorką i współorganizatorką wielu wystaw w Polsce i za granicą. Pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Portfolio: www.ziemi.art.pl.  

Anna Wieluńskaprojektantka graficzna, typografka, projektantka krojów pisma. Absolwentka, doktorantka i wykładowczyni Wydziału Grafiki ASP w Warszawie. Prowadzi pracownię projektowania krojów pisma. Stypendystka Ministra Kultury, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatka stypendium im. Beatrice Warde. Autorka projektu „Lazarus”, współautorka „Bona Nova”, „Brygada 1916” i „Półtawski Nowy”. Członkini rady programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie.  

Borys Kosmynkauzyskał doktorat ASP w Łodzi oraz tytuł magistra projektowania krojów pisma na Uniwersytecie w Reading. Od 2021 do 2023 roku był członkiem zarządu STGU. Wielokrotnie współorganizował konferencję ATypI. Lata doświadczenia zawodowego jako projektant krojów pisma nabył pracując m.in. w Brody Associates współpracując z Anią Wieluńską i Mateuszem Machalskim nad projektami „Brygada 1918” i „Półtawski Nowy”, opublikowanymi w Google Fonts, oraz działając niezależnie jako TDBK.   

Mateusz Machalskiwielokrotnie nagradzany polski projektant graficzny, autor systemów identyfikacji wizualnej oraz licznych krojów pisma. Równolegle do pracy projektowej prowadzi badania z zakresu komunikacji wizualnej, kuratoruje wystawy oraz wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. 

Agnieszka Weis projektantka, kaligrafka i ceramiczka (@weis.ceramics). Od 2018 roku prowadzi warsztaty kaligrafii w różnych stylach pisma. W pracy zawodowej ważna jest dla niej rzemieślnicza praca dłoni, którą łączy ze swoim projektowym wykształceniem.  

Natalia Wielebska współzałożycielka Traffic Design; kulturoznawczyni, producentka i animatorka kultury. Zajmuje się prowadzeniem działań w przestrzeni publicznej, nawiązywaniem międzysektorowychwspółprac i wdrażaniem narzędzi do zarządzania projektami w branży kreatywnej. 

Katarzyna Świercuwielbia otaczać się kolorami i towarzystwo kotki Wiesławy. Jest pasjonatką rysowania kwiatów, akwareli i kolorowej kaligrafii. Lubi inspirować innych do kreatywnego działania i uważa, że każda osoba może być twórcza. Więcej informacji na koncie Instagramowym: @zenjatworzy. 

Franciszek Otto ur. w 1960 r. typograf, projektant krojów pism. Absolwent wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Dyplom w pracowni grafiki książki pod kierunkiem Romana Banaszewskiego (1985). Laureat trzeciej i czwartej edycji konkursu International Digital Type Design Contest, organizowanego przez firmę Linotype GmbH. Nagrodzone fonty to Linotype Noteć (1999) i Brda (2003). W 2008 roku licencję Linotype otrzymały jego dwa kolejne fonty – Waza i JP2. W roku 2017 firma Monotype opublikowała font Wola. Od 1987 roku prowadzi zajęcia z projektowania graficznego w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku współpracuje z Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przy wydawnictwach muzealnych. Prowadzi warsztaty liternicze w Letniej Szkole Kaligrafii w Hebdowie. 

Kajetan Giziński ur.1993 r., plastyk, mgr nauk o sztuce, arteterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej. Rysownik, grafik, tworzy exlibrisy, czyli znaki własnościowe książki w technice linorytu od pięciu lat. Wykorzystuje różnorodną stylistykę za każdym razem dostosowując projekt do gustu, osobowości, zainteresowań osoby, której exlibris będzie służył. Czerpie garściami z imaginarium średniowiecznych drzeworytów oraz ksiąg iluminowanych. W warstwie technologicznej proces powstawania łączy elementy współczesności takie jak druk cyfrowy oraz transferowy z dawnym rzemiosłem rytowników oraz drukarzy.

Monika Drożyńska artystka sztuk wizualnych, hafciara, doktora sztuki, aktywistka. Prekursorka technik hafciarskich w sztuce współczesnej i tkaniny w przestrzeni publicznej. Interesuje się językiem, który bada przy pomocy haftu ręcznego na tkaninie. Współpracowała z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Mumok w Wiedniu, Ludwig Museum w Budapeszcie, Bozar w Brukseli. Autorka haftowanych plakatów Teatru Dramatycznego w sezonie 2023/24. Jej prace znajdują się w kolekcji Bunkra Sztuki, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Narodowego w Kijowie, Lentos w Austrii.   

Emilia Ziółkowska-Ganc historyczka sztuki, adiunkt na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jako popularyzatorka wiedzy o powojennej architekturze Bydgoszczy i Torunia współpracowała m.in. z: Bydgoskim Centrum Sztuki, Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy, Galerią Sztuki „Wozownia” w Toruniu, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Miłośniczka jazdy na rowerze, górskich szlaków i Monty Pythona. 

Jan Cieślak projektant, programista i aktywista. Wraz z Ewą Zielińską, założyciel stowarzyszenia Miastodwa. Zajmuje się tematem projektowania komunikacji wizualnej w przestrzeni miejskiej. Współtworzył uchwały krajobrazowe w Warszawie i innych miastach, prowadził miejskie projekty typograficzne, takie jak „Warszawskie Kroje” i „Do Usług”. Obecnie mieszka w Berlinie. 

Janusz Górski grafik, projektant książek, profesor na Wydziale Grafiki ASP w Gdańsku. Współzałożyciel wydawnictwa słowo/obraz. Autor tomów rozmów z twórcami polskiej szkoły grafiki: Jak ktoś mógł na to pozwolić! (2011), Józef Wilkoń. Szum drzew (2013), Wojciech Fangor: Ja (2014), Kilian dzieciom (2014), Mieczysław Wasilewski versus Janusz Górski (2018) oraz trylogii Józef Wilkoń [lustro i promyk], Józef Wilkoń [szum drzew], Józef Wilkoń [arka] (2017–2019). Organizator konferencji Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944–1970 (2017). W 2020 roku nakładem Karakteru ukazały się Ballada o dziewczynie oraz Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019. 

Maria Krześlak absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, od 2018 roku pisze dla portalu Marszałka Województwa Wielkopolskiego Kultura u Podstaw o przyrodzie i literaturze – interdyscyplinarnym dialogu między tymi obszarami. Związana jest z Agencją autorską Opowieści, z którą pracuje przy produkcji i promocji festiwali literackich (Miedzianka po Drodze, Festiwal po Drodze, Literacki Świdwin); moderuje spotkania autorskie – specjalizuje się w tematyce przyrodniczej. W 2022 r. pracowała z Instytutem Biologii Ssaków PAN w Białowieży przy promocji podlaskiego cyfrowego repozytorium przyrodniczych danych naukowych Open Forest Data. Współpracuje z warszawską School of Form, gdzie literaturę i poezję wykorzystuje do rozmów o zmianie języka w dobie zmiany klimatu i dynamicznych zmian społecznych. Laureatka Stypendium Twórczego Marszałka Województwa Wielkopolskiego na 2024 rok w dziedzinie literatura. Do maja 2024 r. związana z Zespołem ds. Literatury Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, gdzie zajmowała się inicjowaniem, produkcją i promocją wydarzeń literackich. 

Paweł Dziechciarz archeolog, absolwent Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorant wOśrodku Badań nad Antykiem Europy Południowo-Wschodniej UW, specjalizujący się warcheologii epoki brązu iwczesnej epoki żelaza. Autor kilku publikacji naukowych i uczestnik licznych konferencji, w tym o zasięgu międzynarodowym. Współtwórca iwłaściciel firmy edukacyjnej Archeologiczne Warsztaty oraz współautor metody edukacyjnej Dotykanie Przeszłości. Przeprowadził około 4000warsztatów edukacyjnych otematyce historycznej iarcheologicznej. Uczestnik i współorganizator licznych wydarzeń otematyce historycznej. Wielokrotny uczestnik Festynu Archeologicznego wBiskupinie, wtym jako koordynator udziału studentów Uniwersytetu Warszawskiego. Współautor polskiego dodatku do książki popularnonaukowej dla dzieci pt.ArcheoKids. Kreatywny Podręcznik Młodego Archeologa (wyd.Levyz Books). Uczestnik licznych projektów naukowych, wtym zzakresu ochrony dziedzictwa i upowszechniania wiedzy o archeologii. Ukończył kurs na Społecznego Opiekuna Zabytków organizowany przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Obecnie prowadzi zajęcia „Marketing i zarządzanie dla archeologów” dla studentów studiów magisterskich na Wydziale Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. 

Ewa Mączyńska- Walkowiakgłówna specjalistka ds. edukacji. Doktor nauk ścisłych i przyrodniczych w dyscyplinie nauki fizyczne. Posiada szeroką wiedzę obejmującą zagadnienia fizyki, biologii, biomechaniki, jak również analizy i interpretacji danych. W Młynach Rothera prowadzi warsztaty popularnonaukowe dla dzieci i młodzieży, opracowuje i wdraża rozwiązania popularyzujące naukę wśród różnych grup docelowych. 

Kamila Szymczak specjalistka ds. edukacji. Magister historii, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ulubione epoki to średniowiecze i XX w. Interesuje się historią średniowiecznej Polski, relacjami polsko-węgierskimi, historią III Rzeszy, ZSRR i krajów bloku wschodniego oraz historią gospodarczą. Zgłębia prawa rządzące fizyką i techniki samorozwoju. Popularyzuje historię Węgier jako Comes Palatinus Hungariae. 

Marta Gutkowska specjalistka ds. programowych. W Młynach Rothera zajmuje się ofertą dla dzieci i młodzieży, organizując warsztaty, szkolenia, eventy, festiwale. Koordynatorka Mikrograntów młodzieżowych. Absolwentka Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy, kierunku analityka medyczna. Organizatorka i koordynatorka różnych projektów społecznych, m.in. pikników charytatywnych (na rzecz Ukrainy oraz polskiej psychiatrii dziecięcej), szkoleń i warsztatów dla młodzieży, zbiórek na rzecz osób poszkodowanych w wyniku wojny na Ukrainie oraz kataklizmu w Turcji. Od kilku lat koordynatorka wolontariuszy. 

Jakub Jodłowskiwychowywał się wśród liter, słów i tekstów. Jednym z pierwszych wyrazów, jakie opanował jako dziecko było „CZYTAĆ!”, które radośnie wykrzykiwał do rodziców. Nadszedł czas rewanżu i tym razem to on będzie czytał dla Was. Jest szczęśliwym tatą niespełna półtorarocznej Zosi. Uwielbia poszerzać jej wiedzę, słownictwo i wyobraźnię poprzez czytanie. Na co dzień pracuje w Dziale Gościnności w Młynach Rothera. 

Bogna Świątkowska pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, z którą zrealizowała kilkadziesiąt projektów poświęconych przestrzeni publicznej, architekturze i projektowaniu, w tym badań potencjałów miejskiej przestrzeni społecznej. Inicjatorka i redaktorka naczelna czasopisma poświęconego kulturze współczesnej „Notes na 6 tygodni”. Wcześniej naczelna pierwszego polskiego popkulturalnego miesięcznika „Machina” (1998–2001), autorka licznych tekstów, wywiadów, programów radiowych i telewizyjnych poświęconych współczesnej kulturze popularnej. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Członkini Społecznej Rady Kultury przy prezydencie m.st. Warszawy (2012-2015), Rady Architektury i Przestrzeni Publicznej m.st. Warszawy (2015-2018), a także Zespołu Eksperckiego ds. Kultury Lokalnej przy Narodowym Centrum Kultury (2015-2017). Członkini rad programowych instytucji kultury i sztuki: TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, Rondo Sztuki Galeria ASP w Katowicach, Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu. Członkini Społecznej Programu Publicznego przy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka kierunku Zarządzanie i Przywództwo na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Mentorka w programie Mentors4Starters.   

Dominik Tokarski – Fundacja NEON Katowiceabsolwent Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, kierunek socjologia i praca socjalna. Współtwórca Stowarzyszenia Moje Miasto w Katowicach, gdzie prowadzi między innymi projekt Neon Katowice, zajmujący się zbieraniem starych neonów. Zebrana kolekcja została przekazana w 2019 r. do Muzeum Śląskiego.  Od 2010 r. prowadził bar KATO w Katowicach na ulicy Mariackiej – nieformalny dom kultury, w którym odbywały się m.in. spotkania, debaty, koncerty, wystawy, targi sztuki. Współtwórca sklepu Geszeft ze śląskim designem na katowickiej Koszutce. Pomysłodawca marki YY – produktów inspirowanych katowickim Spodkiem. Obecnie ponownie zajmuje się tematyką neonów. Prowadzi fundację NEON Katowice oraz wydał książkę „Światła miasta. Historia katowickich neonów”.  

Piotr Heinze Dom Książki w Poznaniu twórca neonów, od ponad pół wieku związany z firmą Reklama Neony, której właścicielem został w 2003 r., a obecnie przekazał kierowanie nią synowi. Zrealizował wiele poznańskich reklam świetlnych. Obecnie zajmuje się ich renowacją, zaangażowany m.in. w rozświetlenie Poznańskich Słowików i prace przy odnawianiu neonu Domu Książki.    

Piotr Marciniak – Dom Książki w Poznaniu architekt, urbanista, historyk architektury, profesor na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej. Był stypendystą w Instytucie Herdera w Marburgu. Jest autorem wielu zrealizowanych budynków i kompleksów miejskich, wspólnikiem w biurze architektonicznym Litoborski+Marciniak. Laureat licznych nagród i wyróżnień w konkursach architektonicznych. Współtworzył ponad 200 projektów architektonicznych, urbanistycznych i konserwatorskich. Współautor m.in. centrum handlowego Kupiec Poznański, zespołu budynków Enea, zespołu biurowego Malta Office Park, zespołów mieszkaniowych w Poznaniu i w Warszawie, kamienic przy ul. Poznańskiej i ul. Barańczaka, a także realizowanego obecnie budynku „Dom książki” w Poznaniu.    

Opublikował liczne prace poświęcone współczesnej architekturze polskiej, w tym książki „Doświadczenia modernizmu. Architektura i urbanistyka Poznania w czasach PRL” oraz „Konteksty i modernizacje. Studia z dziejów architektury i urbanistyki w PRL.” Jest członkiem IARP, SARP, SKZ, PKN ICOMOS oraz DOCOMOMO.   

Daniela Szymczak Fundacja Neon Sidehistoryczka sztuki i piarowiec. Pasjonuje się architekturą i wzornictwem modernistycznym, a przede wszystkim neonami, których wypatruje, gdziekolwiek się znajdzie. Od wielu lat współpracuje z Fundacją Neon Side Wrocław. Redaktorka publikacji „Neon Side. Wrocławskie neony”. Kocha koty, kwiaty i morze.   

Tomasz KosmalskiFundacja Neon Sidezałożyciel i prezes Fundacji Neon Side Wrocław. Od ponad 20 lat ratuje, zbiera i przywraca do życia historyczne neony. Obecnie stworzona przez niego kolekcja obejmuje około 80 neonowych szyldów z Wrocławia i Dolnego Śląska. Miłośnik starych samochodów i podróży po Europie Południowej.   

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na nasz newsletter

Zapoznałem/łam się z Klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych dostępną TUTAJ.